Two Point Museum (PC)




Two Point Museum-menu

Items:Spelconcepten:Speeltips:
Een financieel Maandrapport in Two Point Museum met links de inkomsten en rechts de uitgaven.

Financiën

In de Reader's Digest las ik, lang geleden, een stukje over een Economie die uitgedaagd werd, de hele Economische Leer samen te vatten in één kerngedachte. Zijn antwoord was: "Een gratis Maaltijd bestaat niet".
Is dit waargebeurd? Niet noodzakelijk (met Reader's Digest moet je altijd oppassen), maar het is geen slecht idee. Koken kost Geld, iedere keer opnieuw, hoe je het ook draait of keert. Wat ons bij Two Point Museum brengt.

Nu wil ik niet opscheppen of zo, maar in de drie maanden waarin ik dit spel speel, heb ik nog nooit in Geldnood gezeten. Two Point Museum is geen moeilijk spel, wat bewezen wordt door het feit dat ik er goed in ben, en zeker als je de twee voorgaande spellen gespeeld hebt, zal het Financieel beheer van je Musea weinig verrassingen, laat staan problemen, opleveren.

Nochtans zijn je Uitgaven niet van de poes:
  • De grootste Uitgaven zijn ongetwijfeld de lonen van je Personeel. Personeelslonen worden iedere maand in één keer uitbetaald: het Geld gaat niet continu van je rekeningsaldo, zoals dat in de Planet-spellen gebeurt, maar gaat aan het einde van de maand van je Geldvoorraad af. Het gevolg hiervan is, dat je Geldvoorraad iedere keer als een nieuwe maand begint, een flinke knauw krijgt.
  • Kosten van Expedities. Een Expeditie is niet gratis. Elke keer dat je een nieuwe Expeditie start, moet je betalen. De nodige bedragen wijken sterk af van POI tot POI. Er zijn Expedities die slechts 3 000 pegels kosten; andere (voor verafgelegen POI's) kosten het tienvoudige daarvan of zelfs nog meer...
  • Nieuw Personeel aannemen vraagt iedere keer een éénmalige, kleine Investering.
  • Zelf Objecten en/of installaties maken, is evenmin gratis.
Je Inkomen is dan ook van Levensbelang. Deze Geldstroom omvat:
  • Subsidie door de Overheid. Als je een nieuw Museum begint, past de Overheid je maandelijks wat bij. Het gaat hier niet om grote bedragen (zo tussen de 5 000 en 6 000), maar op dat punt heb je ook niet zoveel nodig. Als je Museum stilaan goed begint te draaien, gaat de "overheidskraan" dicht, en ben je op jezelf aangewezen.
  • Inkomsten uit Bezoekers.
  • Jouw Bezoekers komen niet gratis je Musea in, maar ook als ze blijven eten/drinken en Souvenirs kopen, genereren ze Inkomsten voor jouw Museum.
  • Donaties. Dit zijn eveneens Bezoekersinkomsten, maar dan Inkomsten die ze min of meer vrijwillig genereren. Bezoekers die een goede Museum-ervaring beleven, zullen met plezier donaties schenken.
  • (eventueel) Sponsoring. Als je Museum (te) weinig opbrengt, kan je overwegen je te laten sponsoren. Dit levert Geld op, maar Bezoekers houden niet van reclame tijdens hun Bezoek...
Nogmaals: Two Point Museum is géén moeilijk spel. Toch is er enig Budgetbeheer nodig, wil je je Museum werkelijk laten floreren. Deze raadgevingen kunnen daarbij helpen:
  • Zorg voor een correcte Prijszetting. In jouw Museum zet je de prijzen theoretisch zo hoog/laag als je wil, maar té hoge prijzen maken Bezoekers ongelukkig, en té lage prijzen genereren weinig Inkomsten. Gelukkig helpt het spel je hierbij: als je op een Object dat Inkomsten genereert (een Ticketstand, een Souvenirrek, een voedsel/drankautomaat, de Cafetaria, ...) linksklikt, zie je wat de Bezoekers denken over de prijs. Is dat "Good value", dan mag je de prijs verhogen. "Bad value" betekent dat de prijs te hoog is en "Fair value" omvat een prima prijs. Opmerking: als je een prijs verandert (door de slider te verschuiven of op het +/- teken te klikken), moet je even wachten tot enkele Bezoekers die prijs gezien hebben en iets kopen. Je weet immers pas dán wat de Bezoekers over de nieuwe prijs denken.
    Bekijk regelmatig de prijzen die je hanteert, zeker als je je Museum uitbreidt!
  • Neem niet te veel Personeel aan. In feite is dit het moeilijke aan Budgetbeheer, en dit vereist wat spelervaring. Personeelslonen vormen je grootste uitgavenpost, dus staat het als een paal boven water dat tevéél Personeel een Museum Financieel de das kan omdoen. Een "extra" Personeelslid aannemen is verleidelijk, want terwijl je je Personeel op Expeditie stuurt, moet een ander Personeelslid zijn/haar werk overnemen. Let hiermee goed op. Wacht met het aannemen van extra Personeel tot je je Personeel effectief op Expeditie gaat wegsturen. En dan nog: hoe lang duurt die Expeditie? Bij een Expeditie van tien dagen is je Personeel weer thuis voor je het weet. Gaan ze dertig of meer dagen op reis, dan kun je het aannemen van een extra Personeelslid overwegen.
  • Betaal je Personeel niet te veel. Hoe meer je je Personeel betaalt, hoe gelukkiger ze zijn, maar Personeelslonen zijn niet min! In De Praktijk kan je een succesvol Museum runnen als je Personeel matig tevreden is met zijn/haar loonstrookje. Als je op een Personeelslid linksklikt, zie je hoe hij/zij over zijn salaris denkt. Staat dat op lichtgroen of zelfs oranje? Rustig zo laten. Pas als het gezichtje op rood staat, valt een Salarisverhoging te overwegen. Geen enkele baas is ooit rijk geworden zonder zijn Werknemers uit te buiten ;-)
    Nog even dit: Loonsverlaging bestaat niet in Two Point Museum! Let dus op met het toekennen van Salarisverhogingen: éénmaal je toestemt met de verhoging, is er geen weg terug!
  • Let op met Personeelsopleiding. Opgeleid Personeel plukt de vruchten van hun Opleiding, maar ze verwachten dan ook een hoger Loon. Als je Museum in minder gunstige Financiële papieren zit, zet je de Opleidingen dan ook best even in hold (zoals in Het Echte Leven ook dikwijls gebeurt).
  • Laat je Sponsoren als het nodig is. En dan bedoel ik ook: enkel als het nodig is, want Bezoekers hebben gauw hun buik vol van merknamen om hen heen.
  • Neem een Lening als het moet. Ik heb me reeds enkele keren laten Sponsoren, maar een Lening heb ik nog nooit nodig gehad. Als zelfs Sponsoring jouw Museum niet uit de rode cijfers helpt, kan je een Lening nemen. Gebruik deze centjes goed: onderneem Expedities zodat je meer Exhibits kan tentoonstellen, of bouw er een Souvenirwinkel mee (als je die nog niet had).
Een flinke dosis Gezond Verstand zal je in dit spel uit de rode cijfers houden. Als je nog een Budget van tienduizend pegels hebt, is het bijvoorbeeld niet het moment om een dure Expeditie te ondernemen. Maar misschien is dit wel het sein om na te gaan of je niet teveel Personeel hebt...

Kudosh
Kudosh is een virtuele Munteenheid in de Two Point-spellen, waarmee je nieuwe Objecten en, in de Zandbak, nieuwe Musea kan ontgrendelen. Je verdient Kudosh door Uitdagingen te volbrengen en Shiny Stickers te verdienen in het Stickerboek. Het gaat hier niet om micro-transacties; er is geen "echt" Geld mee gemoeid.
Terug naar de Two Point Museum-portaalsite