Two Point Museum (PC)




Two Point Museum-menu

Items:Spelconcepten:Speeltips:
De Smorgasbordasaurus-entry in het stickerboek. Onder een afbeelding van het skelet staan ondermeer de 'Buzz'-waarde en de Kenniswaarde vermeld, twee begrippen die op deze pagina uitgelegd worden.

Basisbegrippen

Nieuwe terminologie is in een computerspel zo goed als onvermijdelijk als je de spelconcepten benoemd wil krijgen. En Two Point Museum bevat *tonnen* aan termen, die bij nieuwe Spelers weleens verwarring zouden kunnen zaaien!
Is Two Point Museum dan zó moeilijk? Welnee. Maar om (goed) te kunnen spelen, is het wel nodig dat je de gebruikte termen kent, en weet wat die zoal omvatten.

Op deze pagina vind je informatie over:
Blockades (blokkades)
Een Blokkade is een speciale locatie op de kaart, die POI's blokkeert. Om een Blokkade te verwijderen, moet je een Expeditie naar die Blokkade organiseren. Is de Blokkade éénmaal opgeruimd, dan is de doorgang naar de POI's erachter definitief vrij. Een Blokkade levert geen Exhibits op, en je kan dikwijls ook geen vracht meenemen.
terug naar bovenTerug naar boven

Buzz (verwondering)
Buzz is een maat voor de Verwondering die een tentoongestelde Exhibit bij je Bezoekers opwekt, en laat toe een getal te plakken op de ooh's en aah's van de Mensen. Als je op een Exhibit klikt, zal je merken dat de Buzz-waarde een optelsom is van verschillende waarden:
  • De Basiswaarde. Deze verschilt per Object en varieert met de Kwaliteit:
    • Een Exhibit van Gemiddelde Kwaliteit (Average) genereert alleen de Basiswaarde aan Buzz.
    • Een Exhibit van Goede Kwaliteit (Great) genereert de Basiswaarde plus 5 extra Buzz.
    • Een Exhibit van Epische Kwaliteit (Epic) genereert de Basiwaarde plus 10 extra Buzz.
    • Een Exhibit van Ultieme Kwaliteit (Pristine), tenslotte, genereert de Basiswaarde plus 15 extra Buzz.

  • Eén of meerdere Bonussen, die elk nog eens 5 extra Buzz genereren als aan de voorwaarde wordt voldaan. De meeste Exhibits hebben slechts één Bonus; sommige grote Exhibits en Bekende Geesten hebben er meerdere.
Vele Sterdoelen omvatten het genereren van een grote hoeveelheid Buzz. De Buzz-waarde is niet absoluut: bij sommige Bezoekers wijkt de Buzz-waarde af (Wetenschapsfanaten, bijvoorbeeld, genereren extra Buzz als ze een Wetenschappelijke Exhibit bekijken). En in tegenstelling tot het Prestige bij Megaquarium komt er hier geen kansrekening bij kijken: je Bezoekers zullen gegarandeerd Buzz genereren als ze een Exhibit bekijken, al is de hoeveelheid Buzz die ze oproepen, niet bij iedere Bezoeker gelijk.
terug naar bovenTerug naar boven

Curator Class (curatorklasse)
Jouw Curatorklasse is een numerieke waarde, die in het spel door middel van Romeinse cijfers weergegeven wordt, en weergeeft hoe hoog je Musea beoordeeld worden. In De Praktijk komt het erop neer, dat je je Curatorklasse verhoogt door Sterdoelen te halen met je Musea. De voorwaarden voor het verhogen van je Curatorklasse zijn voor iedere rang anders, maar omvatten steeds het behalen van Sterren (bijvoorbeeld: "haal vier extra Sterren met je Musea"). Als je je Curatorklasse verhoogt, speel je extra Objecten vrij - althans, in de Campagnemodus. In de Zandbak is dit niet van toepassing, daar alle Objecten daar in principe al vrijgespeeld zijn.
Afgezien van het vrijspelen van extra Objecten, speelt je Curatorklasse geen rol in het dagelijkse reilen en zeilen van je Musea.
terug naar bovenTerug naar boven

Enlightenment (algemene kennis)
Enlightenment is een numerieke waarde, die per thema wordt weergegeven, en aangeeft hoe hoog de Kennis van dat thema bij jou is. Het lijkt sterk op de Knowledge-waarde van een Exhibit, maar Enlightenment is een algemeen getal. Ieder thema (Prehistorie, Botanie, Wetenschap, Paranormaal, ...) heeft een eigen Enlightenment-waarde.
Om de Enlightenment-waarde te verhogen, moet je Exhibits analyseren in de Analysekamer. Ieder Exhibit dat ontleedt wordt en daarbij de Knowledge-waarde verhoogt, verhoogt automatisch ook de Enlightenment-waarde van het thema waar dat Object toe behoort met één. Je begint het spel met de Enlightenment-waarden voor ieder thema op 0, en je kan per thema maximum 50 Enlightenment bereiken (bij enkele thema's ligt deze limiet lager). Bij het bereiken van sommige Enlightenment-waarden speel je ook een Object vrij.
De Enightenment wordt in de Campagne en in de Zandbak doorgegeven tussen al jouw Musea: als je in Museum A een Enlightenment-waarde van 5 hebt voor Prehistorie, dan geldt dat ook voor Museum B.
terug naar bovenTerug naar boven

Exhibit quality (kwaliteit van een Museumstuk)
De naam zegt het zelf: dit is gewoon de Kwaliteit van een tentoongestelde Exhibit. Iedere Exhibit heeft een Kwaliteit:
  • Gemiddelde kwaliteit (Average): de laagste Kwaliteit. Wordt in het spel aangegeven met een grijs driehoekje.
  • Goede kwaliteit (Great): wordt weergegeven met een blauwe cirkel. Betere kwaliteit dan Gemiddeld.
  • Epische kwaliteit (Epic): nóg betere kwaliteit, weergegeven door een paars ruitje.
  • Ultieme kwaliteit (Pristine): betere kwaliteit bestaat er niet. Wordt weergegeven door een gouden, achtpuntige ster.
Hoe beter de Kwaliteit van je Exhibit, hoe meer Buzz die Exhibit zal genereren. De kwaliteit van je Exhibits is afhankelijk van het Survey Level van de plaats waar je een Expeditie organiseert, en wordt soms ook beïnvloed door bepaalde Evenementen en/of Dilemma's in een Expeditie.
terug naar bovenTerug naar boven

Exhibits (Museumstukken)
Ieder voorwerp dat je kan tentoonstellen, is een Exhibit. Vissen, Fossielen, het skelet van een Dinosaurus, tot Spoken aan toe, zijn allemaal Exhibits die wachten op ontdekking door je Bezoekers. Iedere Exhibit heeft een Buzz-waarde en een Knowledge-waarde.
terug naar bovenTerug naar boven

Expeditions (expedities)
Een Expeditie is een reis-met-Wetenschappelijk-doel, waarin Wetenschappers bepaalde Planten, Dieren, of Culturen "ter plaatse" gaan onderzoeken. In Two Point Museum dient een Expeditie in de eerste plaats om extra Exhibits te ontdekken voor je Museum. Een Expeditie heeft een heleboel eigenschappen:
  • Een Kostprijs. De helicopter waarmee jouw Personeelsleden zich verplaatsen vliegt niet op water, en bovendien moet je je Personeel ook betalen terwijl ze op Expeditie gaan. Dit alles zit vervat in de Kostprijs. Die prijs kan overigens behoorlijk variëren per POI, en kan beïnvloed worden door het meenemen van een Handboek.
  • Het nodige Personeel. Naargelang de plaats waar je een Expeditie organiseert, zal je verschillend Personeel nodig hebben. Voor sommige POI's moet je Personeel mogelijk bepaalde Promoties hebben, of een bepaalde Rang hebben bereikt.
  • Een duur. Een Expeditie werk je niet af in een uurtje of twee. Aangezien je het Personeel dat de Expeditie onderneemt, in je Museum moet missen, is een kortere Expeditieduur wenselijk. Er zijn diverse factoren die een Expeditie kunnen verkorten of juist verlengen:
    • bepaalde Events in de Expeditie;
    • hoe je je Expeditie organiseert: Snel, Veilig of Grondig.
  • Diverse gebeurtenissen, in het spel worden ze Events genoemd. Gelet op de Wet Van Murphy ("als er iets kan misgaan, zál er ook iets misgaan") verloopt een Expeditie zelden vrij van uitzonderlijke gebeurtenissen. Als je een Expeditie organiseert, zie je de mogelijke Events op je scherm, en dan is het aan jou om te beslissen of je de Expeditie laat doorgaan of toch maar beter reorganiseert. Er bestaan Events die je Expeditie verkorten of verlengen, die je Personeel verwonden of ziek maken, die de Kwaliteit van je Exhibit verhogen of verlagen, ...
    Een Event kan soms vrijgespeeld of juist vermeden worden door de promoties en/of rang van je Personeel, of door bepaalde Vracht mee te nemen. Andere Events zijn dan weer seizoensgebonden, en verschijnen/verdwijnen al naargelang de tijd van het jaar. Dit kan je eveneens op je scherm aflezen.
  • Een Vracht. Allerlei Objecten die je al dan niet zelf gemaakt hebt in de Workshop, kan je meenemen op Expeditie. Helaas is er slechts plaats voor één Vracht-object, en dus is het iedere keer weer wikken en wegen welke Vracht je het meest vooruit helpt.
terug naar bovenTerug naar boven

Knowledge (kennis)
Geeft aan hoeveel er over een Exhibit geweten is. Iedere Exhibit heeft een Kenniswaarde, variërend van 1 tot het maximum, dat verschilt naargelang het Exhibit maar nooit hoger is dan 5. Als je voor het eerst een Exhibit binnenhaalt en tentoonstelt, staat de Kenniswaarde op 1 (of op 0, bij Ruimte-Anomalieën). Hoe je dat cijfer kan verhogen? Door het Exhibit te ontleden in je Analysekamer! Helaas heeft deze ontleding één groot nadeel: je Exhibit wordt tijdens de Analyse blijvend vernietigd, wat een nieuwe Expeditie noodzakelijk maakt als je van die verhoogde Kenniswaarde gebruik wil maken.
Kennis wordt doorgegeven tussen de Exhibits (Als je voor een bepaald Exhibit een Kenniswaarde van 2 hebt en je verkrijgt datzelfde Exhibit opnieuw door een Expeditie, dan zal dat nieuwe Exhibit ook Kenniswaarde 2 hebben) en ook tussen je Musea in de Campagne en in de Zandbak.
terug naar bovenTerug naar boven

Perks (extra eigenschappen)
Dit is een nogal abstract begrip, en het is een aanduiding voor een speciale Eigenschap die je aan je Exhibits en aan sommige Objecten kan meegeven. Als je een Exhibit ontleedt in de Analysekamer en daaruitvolgend je Knowledge en Enlightenment verhoogt, zal je eveneens een Perk genereren. Dit Perk kan je dan meegeven aan een Exhibit naar keuze, volgens de Kwaliteit van dat Exhibit:
  • Aan een Exhibit van Gemiddelde Kwaliteit (Average) kan je geen Perks meegeven.
  • Een Exhibit van Goede Kwaliteit (Great) kan één Perk meekrijgen.
  • Een Exhibit van Epische Kwaliteit (Epic) kan maximum twee Perks krijgen.
  • En aan een Exhibit van Ultieme Kwaliteit (Pristine) kan je maximum drie Perks meegeven.
De Perks komen in diverse soorten en maten: er zijn Perks die extra Buzz of Kennis genereren, die je Experts extra Ervaring meegeven, die Criminelen in een bepaalde straal errond afhouden, ... Sommige Perks zijn alleen geschikt voor Exhibits, anderen kunnen alleen op bepaalde Objecten toegepast worden.

Sommige Expedities leveren een Perk op in plaats van een Exhibit.
terug naar bovenTerug naar boven

POI's ("Points Of Interest": vindplaatsen)
Een Point Of Interest is, kort en simpel, iedere plaats die op de kaart aangegeven wordt. Een POI fungeert als vindplaats voor (meestal) één of meerdere soorten Exhibit, voor Matrialen, voor Perks of voor Workshopprojecten. Aan het begin van het spel zijn er maar weinig POI's bekend; door bepaalde doelen te bereiken, kan je aansluitende POI's vrijspelen, wat je toelaat Expedities naar die nieuwe vindplaatsen te organiseren. Vele POI's zijn inderdaad standaard niet beschikbaar en moeten vrijgespeeld worden door het bereiken van doelen.
Een Blockade is een speciale vorm van POI, die andere POI's blokkeert en geen Exhibits oplevert.
terug naar bovenTerug naar boven

Sponsoring
Een nieuw concept in Two Point Museum is het feit dat je je Museum kan laten sponsoren. Dit is vooral handig als je je Budget niet op hoger niveau krijgt en merkt, dat die moeilijkheid zich quasi-continu blijft voordoen. Je kan dan kiezen voor Sponsoring, wat extra Poen oplevert, maar die centjes komen aan een prijs: Bezoekers die met merkproducten geconfronteerd worden, waarderen dat doorgaans niet.

Een andere mogelijkheid voor Budgettaire Groei is de ouderwetse Lening.
terug naar bovenTerug naar boven

Survey Level (kennis van de vindplaats)
Hoeveel er bekend is over een POI wordt aangegeven door het Survey Level. Dit is een cijfer dat ligt tussen 1 en 3. In De Praktijk verhoog je het Survey Level door Expedities naar een POI te doen: je begint op Survey Level 1, een Expeditie voegt een bepaald percentage toe en als je door een combinatie van Expedities aan 100 procent komt, zit je op Survey Level 2. En zo doe je voort tot je Survey Level 3 hebt bereikt.

Het verhogen van het Survey Level is nodig om de Kwaliteit van je gevonden Exhibits te verhogen. Een Pristine Museumstuk vinden op een POI met Survey Level 1? Vergeet dat maar.
Je kan het Survey Level sneller doen stijgen door een Survey Scanner als Vracht mee te nemen, door je Expeditie niet snel af te werken en/of door Personeelsleden met de Eigenschap Photographic Memory mee op Expeditie te sturen.
terug naar bovenTerug naar boven


Terug naar de Two Point Museum-portaalsite