Two Point Museum (PC) | |||
Items:
| |||
Items:
| ![]() BasisbegrippenNieuwe terminologie is in een computerspel zo goed als onvermijdelijk als je de spelconcepten benoemd wil krijgen. En Two Point Museum bevat *tonnen* aan termen, die bij nieuwe Spelers weleens verwarring zouden kunnen zaaien!Is Two Point Museum dan zó moeilijk? Welnee. Maar om (goed) te kunnen spelen, is het wel nodig dat je de gebruikte termen kent, en weet wat die zoal omvatten. Op deze pagina vind je informatie over:
Blockades (blokkades) Een Blokkade is een speciale locatie op de kaart, die POI's blokkeert. Om een Blokkade te verwijderen, moet je een Expeditie naar die Blokkade organiseren. Is de Blokkade éénmaal opgeruimd, dan is de doorgang naar de POI's erachter definitief vrij. Een Blokkade levert geen Exhibits op, en je kan dikwijls ook geen vracht meenemen. ![]() Buzz (verwondering) Buzz is een maat voor de Verwondering die een tentoongestelde Exhibit bij je Bezoekers opwekt, en laat toe een getal te plakken op de ooh's en aah's van de Mensen. Als je op een Exhibit klikt, zal je merken dat de Buzz-waarde een optelsom is van verschillende waarden:
![]() Curator Class (curatorklasse) Jouw Curatorklasse is een numerieke waarde, die in het spel door middel van Romeinse cijfers weergegeven wordt, en weergeeft hoe hoog je Musea beoordeeld worden. In De Praktijk komt het erop neer, dat je je Curatorklasse verhoogt door Sterdoelen te halen met je Musea. De voorwaarden voor het verhogen van je Curatorklasse zijn voor iedere rang anders, maar omvatten steeds het behalen van Sterren (bijvoorbeeld: "haal vier extra Sterren met je Musea"). Als je je Curatorklasse verhoogt, speel je extra Objecten vrij - althans, in de Campagnemodus. In de Zandbak is dit niet van toepassing, daar alle Objecten daar in principe al vrijgespeeld zijn. Afgezien van het vrijspelen van extra Objecten, speelt je Curatorklasse geen rol in het dagelijkse reilen en zeilen van je Musea. ![]() Enlightenment (algemene kennis) Enlightenment is een numerieke waarde, die per thema wordt weergegeven, en aangeeft hoe hoog de Kennis van dat thema bij jou is. Het lijkt sterk op de Knowledge-waarde van een Exhibit, maar Enlightenment is een algemeen getal. Ieder thema (Prehistorie, Botanie, Wetenschap, Paranormaal, ...) heeft een eigen Enlightenment-waarde. Om de Enlightenment-waarde te verhogen, moet je Exhibits analyseren in de Analysekamer. Ieder Exhibit dat ontleedt wordt en daarbij de Knowledge-waarde verhoogt, verhoogt automatisch ook de Enlightenment-waarde van het thema waar dat Object toe behoort met één. Je begint het spel met de Enlightenment-waarden voor ieder thema op 0, en je kan per thema maximum 50 Enlightenment bereiken (bij enkele thema's ligt deze limiet lager). Bij het bereiken van sommige Enlightenment-waarden speel je ook een Object vrij. De Enightenment wordt in de Campagne en in de Zandbak doorgegeven tussen al jouw Musea: als je in Museum A een Enlightenment-waarde van 5 hebt voor Prehistorie, dan geldt dat ook voor Museum B. ![]() Exhibit quality (kwaliteit van een Museumstuk) De naam zegt het zelf: dit is gewoon de Kwaliteit van een tentoongestelde Exhibit. Iedere Exhibit heeft een Kwaliteit:
![]() Exhibits (Museumstukken) Ieder voorwerp dat je kan tentoonstellen, is een Exhibit. Vissen, Fossielen, het skelet van een Dinosaurus, tot Spoken aan toe, zijn allemaal Exhibits die wachten op ontdekking door je Bezoekers. Iedere Exhibit heeft een Buzz-waarde en een Knowledge-waarde. ![]() Expeditions (expedities) Een Expeditie is een reis-met-Wetenschappelijk-doel, waarin Wetenschappers bepaalde Planten, Dieren, of Culturen "ter plaatse" gaan onderzoeken. In Two Point Museum dient een Expeditie in de eerste plaats om extra Exhibits te ontdekken voor je Museum. Een Expeditie heeft een heleboel eigenschappen:
![]() Knowledge (kennis) Geeft aan hoeveel er over een Exhibit geweten is. Iedere Exhibit heeft een Kenniswaarde, variërend van 1 tot het maximum, dat verschilt naargelang het Exhibit maar nooit hoger is dan 5. Als je voor het eerst een Exhibit binnenhaalt en tentoonstelt, staat de Kenniswaarde op 1 (of op 0, bij Ruimte-Anomalieën). Hoe je dat cijfer kan verhogen? Door het Exhibit te ontleden in je Analysekamer! Helaas heeft deze ontleding één groot nadeel: je Exhibit wordt tijdens de Analyse blijvend vernietigd, wat een nieuwe Expeditie noodzakelijk maakt als je van die verhoogde Kenniswaarde gebruik wil maken. Kennis wordt doorgegeven tussen de Exhibits (Als je voor een bepaald Exhibit een Kenniswaarde van 2 hebt en je verkrijgt datzelfde Exhibit opnieuw door een Expeditie, dan zal dat nieuwe Exhibit ook Kenniswaarde 2 hebben) en ook tussen je Musea in de Campagne en in de Zandbak. ![]() Perks (extra eigenschappen) Dit is een nogal abstract begrip, en het is een aanduiding voor een speciale Eigenschap die je aan je Exhibits en aan sommige Objecten kan meegeven. Als je een Exhibit ontleedt in de Analysekamer en daaruitvolgend je Knowledge en Enlightenment verhoogt, zal je eveneens een Perk genereren. Dit Perk kan je dan meegeven aan een Exhibit naar keuze, volgens de Kwaliteit van dat Exhibit:
Sommige Expedities leveren een Perk op in plaats van een Exhibit. ![]() POI's ("Points Of Interest": vindplaatsen) Een Point Of Interest is, kort en simpel, iedere plaats die op de kaart aangegeven wordt. Een POI fungeert als vindplaats voor (meestal) één of meerdere soorten Exhibit, voor Matrialen, voor Perks of voor Workshopprojecten. Aan het begin van het spel zijn er maar weinig POI's bekend; door bepaalde doelen te bereiken, kan je aansluitende POI's vrijspelen, wat je toelaat Expedities naar die nieuwe vindplaatsen te organiseren. Vele POI's zijn inderdaad standaard niet beschikbaar en moeten vrijgespeeld worden door het bereiken van doelen. Een Blockade is een speciale vorm van POI, die andere POI's blokkeert en geen Exhibits oplevert. ![]() Sponsoring Een nieuw concept in Two Point Museum is het feit dat je je Museum kan laten sponsoren. Dit is vooral handig als je je Budget niet op hoger niveau krijgt en merkt, dat die moeilijkheid zich quasi-continu blijft voordoen. Je kan dan kiezen voor Sponsoring, wat extra Poen oplevert, maar die centjes komen aan een prijs: Bezoekers die met merkproducten geconfronteerd worden, waarderen dat doorgaans niet. Een andere mogelijkheid voor Budgettaire Groei is de ouderwetse Lening. ![]() Survey Level (kennis van de vindplaats) Hoeveel er bekend is over een POI wordt aangegeven door het Survey Level. Dit is een cijfer dat ligt tussen 1 en 3. In De Praktijk verhoog je het Survey Level door Expedities naar een POI te doen: je begint op Survey Level 1, een Expeditie voegt een bepaald percentage toe en als je door een combinatie van Expedities aan 100 procent komt, zit je op Survey Level 2. En zo doe je voort tot je Survey Level 3 hebt bereikt. Het verhogen van het Survey Level is nodig om de Kwaliteit van je gevonden Exhibits te verhogen. Een Pristine Museumstuk vinden op een POI met Survey Level 1? Vergeet dat maar. Je kan het Survey Level sneller doen stijgen door een Survey Scanner als Vracht mee te nemen, door je Expeditie niet snel af te werken en/of door Personeelsleden met de Eigenschap Photographic Memory mee op Expeditie te sturen. ![]() |