Planet Coaster 2 (PC)




Planet Coaster 2-menu

Items:Spelconcepten:Speeltips:
In een Pretpark is het een komen en gaan van Bezoekers.

Bezoekers

Een Park vol (betalende) Bezoekers is het doel van iedere Pretparktycoon. Parkgasten zijn best bereid al dan niet diep in de buidel te tasten voor een speciale Ervaring, en hoe blijer ze zijn, des te groter is de kans dat ze hun Geld uitgeven.
Als je je Bezoekers in een goed humeur wil houden, zal je met verschillende dingen rekening moeten houden, want Parkgasten zijn heel kieskeurig. De belangrijkste Behoeften van je Bezoekers zijn:
  • Entertainment. Bezoekers komen naar jouw Park om iets leuks te doen. Hun Plezier neemt toe als ze Attracties bezoeken, en ook als ze door Entertainers vermaakt worden.
  • Energie. Van rondlopen in een Pretpark word je sneller moe dan gedacht. Plaats Zitbankjes zodat Parkgasten even kunnen rusten als dat nodig is.
    Drankjes met Caffeïne (koffie en dergelijke) geven je Bezoekers een kleine Energieboost.
  • Honger. Geen enkele Parkgast brengt zijn eigen voedsel of drank mee. Als je Park nog in de Kinderschoenen staat, is dat geen ramp, maar zodra je Park stilaan uit zijn voegen begint te barsten, kan een Eettentje ervoor zorgen, dat je Bezoekers langer blijven (en zo meer Attracties bezoeken).
    Opgelet: sommige Parkgasten hebben dieetbeperkingen (zie verder)!
  • Dorst. Eén van de dingen die je voelt tijdens een dagje Pretpark, misschien zelfs nog meer dan Honger, is Dorst, zeker als het warm is! Ook hier geldt dat Drankkraampjes niet nodig zijn voor mini-Parken, en dat sommige Bezoekers op dieet staan.
  • Misselijkheid. In alle denkbare posities en standjes rondgezwierd worden, is best leuk, maar niet altijd goed voor de maag! In Planet Coaster 2 zijn er geen Eerstehulpposten, wat ertoe leidt dat hevigere Attracties regelmatig "gevolgen" hebben: Bezoekers die aan de uitgang moeten braken. Je Schoonmakers hou je best paraat.
  • Paniek. Een Bezoeker die zwemt in een Zwembad-zonder-Redders, zal soms in paniek raken. Paniek kan ook ontstaan als een Parkgast een (te) enge Attractie bezoekt. Paniek is, in ieder geval, een negatieve spelbreker die je best vermijdt.
  • Luxe. Bezoekers kopen enkel Souvenirs als ze werkelijk héél blij zijn en met de Luxe-behoefte kan je dat nu ook zien.
Die basisbehoeften zijn handig en overzichtelijk, maar we zijn er nog lang niet! Bezoekers hebben hun eigen Toleranties en Attractievoorkeuren. Naarmate er meer aan deze eisen voldaan wordt, neemt de kans dat ze een bepaalde Attractie zullen bezoeken, toe. Toleranties en Voorkeuren zijn groepsgebonden: als Bezoekers deel uitmaken van een groep, hebben alle leden dezelfde Toleranties en Voorkeuren.

Toleranties
  • Angsttolerantie. Dit wordt weergegeven door een cijfer. Bezoekers doen graag Attracties waarvan de Angst kleiner of gelijk is aan hun Tolerantie.
  • Misselijkheidstolerantie wordt eveneens aangegeven met een cijfer. De ene Bezoeker heeft een sterkere maag dan de andere.
  • Wachtrijtolerantie. Wordt uitgedrukt in minuten. Iedere Bezoeker is bereid om in rij te staan voor een Attractie, maar er zijn grenzen. En deze Tolerantie geeft die grens aan.
  • Aankledingstolerantie. Eigenlijk meer een Voorkeur dan een Tolerantie. Dit wordt aangegeven door een percentage.
Voorkeuren
  • Hoogte Attractie. Eindelijk: Parkgasten met (of juist zonder) hoogtevrees! Deze Voorkeur wordt uitgedrukt in meters.
  • Maximumsnelheid, voornamelijk bij Achtbanen. Boemeltrein of TGV? Deze Voorkeur geeft het weer, in km per uur.
  • Laterale G-krachten. Niet iedere Parkgast kan elke Achtbaan aan. Deze Voorkeur wordt aangegeven in een g-getal.
  • Verticale G-krachten. Ook dit wordt weergegeven met een g-getal.
  • Voorwaartse G-krachten. Deze kracht heeft ook een vinger in de pap.
Okee, hebben we dat? Nu naar pagina twee... ;-)
Naast al deze preferenties zijn er nog enkele toestanden die een domper kunnen zetten op de tevredenheid van je Parkgasten:
  • Zonnebrand. Als je je Park in een warme Klimaatzone bouwt (Mediterraan of Tropisch, soms zelfs in Gematigd), lopen je Bezoekers het risico op tevéél van het goede, namelijk zonnebrand. Je kan dit oplossen door Bezoekersservicewinkels neer te zetten (die verkopen namelijk zonnebrandcrème), of je kan het in beperkte mate voorkomen door je Wachtrijen te overdekken. De hoedjes uit de Hat's Fantastic-stalletjes beschermen ook tegen Zonnebrand.
    Sommige Bezoekers brengen zelf zonnebrandcrème mee.
  • Doorweekt. Theoretisch kunnen je Bezoekers doornat worden van iedere Attractie-met-Splash, maar tot nu toe is het vooral de occasionele regenbui die voor spelbreker speelt. Sommige Bezoekers nemen hun paraplu mee naar je Park en blijven dus droog, maar niet iedereen heeft de paraplu-reflex en loopt dus het risico nat te worden door een drache nationale. Je kan dit oplossen door Lichaamsdrogers neer te zetten.
    Mensen van Frontier: doorweekt worden in een Attractie... volgende update... snappie? ;-)
Last but not least: Dieetbeperkingen en Allergenen!
Sommige - niet alle - Bezoekers staan op dieet. Ze hebben suikerziekte, een allergie, zijn vegetarisch/veganistisch of willen gewoon wat gewicht kwijtspelen. Feit is, dat Bezoekersgroepen (diëten en allergenen gelden voor alle leden van een groep) enkel Voedsel en Drank willen kopen, dat binnen hun dieet past. Planet Coaster 2 telt zo maar eventjes vijftien voedingsmiddelen die een dieet kunnen inhouden, en geen enkel Eettentje of Drankkraampje kan werkelijk iédere Parkgast-met-dieet voeding aanbieden. Dit zijn ze allemaal:

  • CaffeïneCaffeïne
  • EierenEieren
  • FruitFruit
  • GlutenGluten
  • CaffeïneKunstmatige ingrediënten
  • MelkMelk
  • NotenNoten
  • PeulvruchtenPeulvruchten
  • PlantenPlanten
  • RijstRijst
  • SchaaldierenSchaaldieren
  • SpecerijenSpecerijen
  • SuikerSuiker
  • VisVis
  • VleesVlees

Opmerking: "Zout zit toch óók in het spel?" zullen jullie nu zeggen. Dat is een feit, maar Zout is een "apart" Allergeen: het wordt standaard in geen enkele Faciliteit gebruikt. Je kan Zout wel zelf toevoegen aan het Voedselaanbod van (sommige) Eetzaken. En kennelijk komt Zout ook nooit voor in de Dieetbeperkingen van je Bezoekers: ik heb nog nooit een Parkgast gehad, die geen Zout mocht eten (kennelijk hebben alle Planet Coaster 2-Bezoekers een lage bloeddruk).

Je kan "extra's" bij je Voedsel en Drank geven (saus en dergelijke) waardoor je Voeding aantrekkelijker wordt, maar zo kan je ook nieuwe Allergenen in je aanbod brengen...

Met al die Voorkeuren en dergelijke denk je misschien dat het uitermate moeilijk is, je Gasten tevreden te krijgen en te houden. In De Praktijk is het niet zo'n onmogelijke onderneming, zeker niet als je Park begint te groeien. Tevreden Bezoekers hebben een positieve invloed op de beoordeling van je Park, en ze zullen ook meer Geld uitgeven. Je hebt er dus alle belang bij, iedereen blij en gezond te houden.

Kris' Speeltip:De Voorkeuren van je Bezoekers kunnen onderling sterk verschillen, net als hun dieetbeperkingen. Zorg dus voor variatie in je aanbod: bouw Attracties met verschillende Angst- en Misselijkheidswaarden, en bouw diverse Voedingswinkeltjes in je horecapunten.


Terug naar de Planet Coaster 2-portaalsite