Planet Coaster 2-menu
Items:Spelconcepten:Speeltips: | |
Financiën
Als je in Planet Coaster 1 een Uitdagingenspel begon, had je een startkapitaal van 4 000 pegels. Met Attracties die makkelijk 3 000 centjes per stuk kostten, was financieel overleven initieel de grootste Uitdaging van het spel. Als Beginner moest ik meerdere keren stoppen en herbeginnen, vanwege een chronisch gebrek aan Inkomsten (en véél te veel Uitgaven).
In Planet Coaster 2 lijkt het wel alsof de makers de hele situatie op z'n kop hebben gezet: in de Zandbak begin je nu standaard met... 50 000 Geld, meer dan het tienvoudige van de voorganger (je kan dit Budget aanpassen voor je een nieuw Park begint te bouwen). Toen Planet Coaster 2 pas uitgebracht was, was het bij wijze van spreken onmogelijk om Financieel te floppen met een nieuw Park. Met de Grote Updates van begin 2025 werd het begin van een Zandbakspel echter fors moeilijker, omdat het aantal Bezoekers drastisch teruggeschroefd werd. Realistischer misschien, maar ook gevaarlijk: eerst kon je je Startbudget verlagen tot 20 000 pegels, als je dat nu doet, is de kans groot dat je Budget uiteindelijk tóch negatief gaat, zelfs al begin je met vier Attracties. Ik raad dan ook aan, je Startkapitaal niet te laag te zetten als je een nieuw Park begint te bouwen.
Het is uiteraard de bedoeling, dat je Winst maakt. Hoe doen we dat?
- Eén van de grootste factoren is de Toegangsprijs voor je Attracties. Hier zijn vier mogelijkheden:
- Premium. Een hoge prijs, maar niet iedere Bezoeker zal bereid zijn, deze te betalen.
- Dynamisch. De Attractiemedewerker past de prijs aan, naargelang de lengte van de Wachtrij.
- Bodemprijs. De prijs die élke Bezoeker bereid is, te betalen. Gevolg: lagere Toegangsprijs, maar meer "klanten" en langere Wachtrijen.
- Aangepast. De Toegangsprijs die jij zelf instelt.
Het spel "helpt" door bij iedere nieuwe Attractie de Toegangsprijs op "Aangepast" te zetten. Helaas stelt deze "hulp" niet veel voor. Als je kiest voor de Bodemprijs, zal je merken dat deze meestal hoger is dan de Prijs die het spel zelf voorgesteld heeft. Kiezen voor de Bodemprijs heeft overigens nog een voordeel: als je je Attractie gaat Decoreren, wordt de Toegangsprijs automatisch evenredig verhoogd met de mate van Decoratie. Conclusie: de Bodemprijs lijkt me de beste optie.
- Neem niet teveel Personeel aan als je een nieuw Park opstart. Begin met drie Monteurs (twee voor Onderhoud, en één die zich bezig houdt met het Onderzoek). Voor je Attracties wordt iedere Operator automatisch aangeworven zodra de Attractie opengaat. Neem daar nog een extra Operator bij aan, zodat hij/zij kan inspringen als de anderen pauze nemen (dus als je drie Attracties hebt, moet je nog een vierde Operator aannemen). Schoonmakers hoef je (nog) niet aan te nemen, vooropgesteld dat je nog geen Voedsel/Drank verkoopt, en geen Attracties met een hoge Misselijkheid hebt gebouwd.
- Het spel bevat een aantal blueprints van Aangeklede Attracties. Gebruik ze - ondanks hun hogere prijs zijn dit echte Publiekstrekkers, en je hoeft daar verder weinig tot geen extra Decoratie aan toe te voegen.
- Heb je hierna nog (veel) Geld over? Dan kan je gaan voor een Achtbaan!
Als je deze tips in je achterhoofd houdt, zal je uiteindelijk Winst beginnen te maken. Als je Winst (en daarbij ook je Kapitaal) serieuze proporties begint aan te nemen, kan je beginnen met Catering, Entertainers en Schoonmakers.
Kris' Speeltip: | Komt er, ondanks jouw inspanningen, toch te weinig volk naar je Park, dan kan je een Advertentiecampagne overwegen. In de Zandbak zal deze situatie zich echter niet vaak voordoen. |
Terug naar de Planet Coaster 2-portaalsite | |