Two Point Hospital (PC) | ||||||||||||||||||
Items:Spelconcepten:Speeltips: | ||||||||||||||||||
Items:Spelconcepten:Speeltips: |
![]() Fitzpocket AcademyVrijspelen door: 1 ster behalen in Mudbury Festival Ironisch genoeg is het laatste Ziekenhuis van de Culture Shock-DLC het gemakkelijkste van de drie! Ik had aan één poging genoeg om uiteindelijk drie sterren te halen (zelfs zonder een Resolution Lab te bouwen), wat ik bij de twee andere Ziekenhuizen niet kon zeggen. Fitzpocket Academy steunt zwaar op twee spelmechanismen die we kennen van vroegere DLC's: de VIBE-beoordeling vergoedt maandelijks minimum 50 % en maximum 120 % van je Werkingskosten (zie Wanderoff van de Off The Grid-DLC), en hier duiken Paparazzi op, die je manueel uit je Ziekenhuis moet wegsturen (zie Goldpan en Chasm 24 van de Close Encounters-DLC). Okee, de "Wellness Index" heet hier "VIBE-rating" en de Aliens zijn hier Paparazzi, maar het speelt identiek. De VIBE-rating wordt berekend aan de hand van 6 kenmerken van je Ziekenhuis:
Bij Wanderoff schreef ik al dat overleven niet moeilijk was, aangezien je maandelijkse subsidies kreeg. Dat is bij Fitzpocket Academy niet anders. Naast de VIBE-index is er ook je Onderzoek, en vooral: véél VIP-bezoek! Vele vrienden van artieste Zahra Fitzpocket zullen je Ziekenhuis met een bezoek vereren (soms heb je wel drie VIP-gasten tegelijkertijd!). Of je hun bezoek kan weigeren of niet, is afhankelijk van de VIP die op bezoek komt. Ik raad je aan om geen enkel bezoek te weigeren, aangezien een succesvol bezoek een bescheiden Geldbedrag oplevert. En dat gebeurt vaker dan je zou vermoeden. Ik verdenk er de makers zelfs van, dat ze in dit Ziekenhuis de waarschijnlijkheid van een succesvol VIP-bezoek of een genezing van VIP-Patiënten kunstmatig hebben opgekrikt, om dit Hospitaal wat makkelijker en vlotter te maken. Hier heb ik geen bewijs voor, maar het viel me op dat beide evenementen meestal opvallend goed en vlot verliepen. Zonet heb ik al verteld dat de Percelenklein en duur zijn. Ruimtegebrek is, eens te meer, een reëel probleem. Bij de start kocht ik meteen beide Percelen onmiddellijk links en rechts van het Startperceel. Links plaatste ik de Personeelsfaciliteiten (Marketingkantoor, Onderzoekslab en Opleidingskamer) en later ook de grotere Behandelkamers. Rechts kwamen de Diagnosekamers, GP's Offices en de kleinere Behandelkamers. Het speelde redelijk vlot. Aangezien de Patiënten soms helemaal van de ene naar de andere kant van het gebouw moesten lopen, koos ik voor de Energy Drinks Machine. De temperatuur van de Percelen is meteen okee en nieuwe Percelen zijn meteen bebouwbaar. Je eerste Patiënten vragen de Injection Room, dan de Ward, Pest Control, Pharmacy, Psychiatry en Pans Lab (en later zal je nog véél meer Behandelkamers moeten bouwen). De Fracture Ward is in dit Ziekenhuis niet nodig. Aangezien je cashflow hier klein maar min of meer constant is, is Onderzoek hier niet zo'n grote prioriteit als bij andere Ziekenhuizen. In de praktijk betekent dit, dat je even kan wachten met het kopen van Servers en Super Computers. Onderzoek liever eerst de War Room, en gebruik je Geld voor het bouwen van Behandelkamers (je kan bij wijze van spreken iedere keer dat je een geldelijk Onderzoeksproject voltooit, een nieuwe Kamer bouwen). Als je merkt dat de Patiënten geen nieuwe Behandelkamers meer vragen, kan je je Geld gebruiken voor het upgraden van je Onderzoekslaboratorium. Ik ga nog even in op het behalen van je derde ster. Twee interessante dingen vallen daarover te zeggen. Om te beginnen: het wegsturen van Paparazzi werkt hier cumulatief (ongetwijfeld een bug). In de praktijk betekent dit, dat de Paparazzi die je vóór het behalen van je tweede ster weggestuurd hebt, hier ook meetellen. Als je éénmaal je tweede ster behaalt, is het niet ondenkbaar dat het "stuur 25 Paparazzi weg"-Doel meteen als bereikt beschouwd wordt! Dan is er nog het hoge Genezingspercentage dat je moet behalen (90 percent). Niet eenvoudig, want je krijgt hier de moeilijkste Aandoeningen. Maar er is een methode die het misschien makkelijker maakt, namelijk het voeren van een Marketing-campagne voor gemakkelijk te genezen/diagnosticeren Aandoeningen. Ik denk vooral aan Pandemic, Lightheadedness en Jest Infection. Deze campagnes halen verhoudingsgewijs meer van deze Patiënten naar je Ziekenhuis. Meer Patiënten hebben dus een hogere kans op Genezing. Terwijl je campagne loopt, kan je jezelf bezighouden met het opsporen en wegsturen van Paparazzi.
|